Tuż przed uroczystym zakończeniem roku szkolnego w raciborskich szkołach podstawowych odbywały się ostatnie zajęcia pozalekcyjne z Edukacji Finansowej dla uczniów klasy trzeciej.
Od kwietnia – do czerwca 2017 roku w dziesięciu szkołach odbyło się 40 godzin takich zajęć (po 4 w każdej ze szkół), podczas których 150 trzecioklasistów, poprzez różnorodne formy aktywności – zarówno zbiorowe, indywidualne i grupowe, miało możliwość uzyskania odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
- Do czego służą pieniądze? Skąd się wzięły?
- Dlaczego dorośli pracują?
- Co to jest wydawanie, oszczędzanie, dawanie?
- Co to jest budżet domowy?
Bez wątpienia służyła temu także wykorzystana podczas zajęć polimetodyczność, wśród której nie zabrakło pracy z tekstem, dyskusji, burzy mózgów i gier dydaktycznych. Znaczącą rolę w procesie konstruowania przez młodszych uczniów wiedzy z zakresu edukacji finansowej odegrały również różnorodne środki dydaktyczne – zarówno te konwencjonalne, jak i techniczne, dostosowane do celów i tematyki zajęć. Uczniowie z zaciekawieniem przyglądali się prezentacjom multimedialnym, a wręcz z euforią przyjęli na własność trzy skarbonki, które uatrakcyjniły realizację tematów zajęć oraz będą im pomocne przy próbie opracowania pierwszego budżetu podczas przerwy wakacyjnej. Czy sobie z tym poradzą? Zobaczymy już na pierwszych zajęciach w klasie czwartej.
Zadanie publiczne pn. Edukacja Finansowa Dzieci współfinansowane jest przez Miasto Racibórz w ramach inicjatywy lokalnej, a realizuje je Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji i Autokreacji.